Probant el Jack Daniels (introducció + fase I)

Com ja vaig comentar en el post anterior, he decidit probar el Jack Daniels. Res de wisky, res de Bourbons, res d’etiquetes negres amb lletres blanques, res de Tennesse, sinò directament des d’Arizona apareix aquest senyor de la foto per fer-nos suar la cansalada: us presento en Jack Daniels.

El Nadal passat em vaig autorregalar un llibre el qual llegia en blogs d’altres fondistes que en parlaven maravelles: Jack Daniels Formula. Com no hi ha versió en català/espanyol, em va suposar un plus de motivació llegir-lo: a part de parlar de running, aprofitava per recuperar el meu cada cop més rovellat anglès d’Albacete… (hem de posar remei a això últim!)

Suposadament degut al meu perfil de planificador total, sóc un ferm defensor dels plans d’entrenament. Seguir uns exercicis amb lògica per preparar algo funciona segur, amb més o menys èxit, però funcionar funciona segur i més pels que no som porcentos físics genèticament. Amb Jack Daniels he trobat un mètode/filosofia no generalista com els molts que trobem a Internet, sinò que s’adapta bastant a les teves característiques i nivell de forma. Sembla perfecte, oi? Doncs anem a probar-ho!!

Gairebé tota referència que ens trobem es per a gent que prepara maratons. Sembla ser que es bastant dur i seguint-lo amb criteri et prepara bastant bé pel gran dia. Com lo de la Marató em queda lluny, i vaig descartar tirar-me a la Mitja Marató, vaig decidir aplicar el mètode als 10.000. Així em servirà com una primera pressa de contacte, per quan em tiri a més llarga distància (sisisi, arribarà el dia…). Abans de començar al pla em vaig posar en contacte amb en Gonzalo, un crack i gran especialista de JD, amb la seva experiència i la meva lògica, hem adaptat lo que dicta el llibre a les meves característiques i necessitats.

Introducció al mètode: una pincellada del què és…

L’entrenament que proposa el tío Jack, consisteix en de un a tres dies de qualitat a la semana (en el meu cas serà de un a dos), essent un el primer dia de la semana americana (diumenge) i l’altre entre semana. La resta d’entrenaments seran trotes per completar el kilometratge semanal, millorar tècnica i economía de carrera i ajudar a recuperar el cos. Aquests entrenaments de qualitat dependran de quina de les quatre fases del pla d’entrenament ens trobem.

El mètode t’aconsella fer un pla complet d’entrenament de 24 semanes, 6 semanes per fase. Com 24 semanes és moltíssim i no sóc ni un atleta d’elit, ni em vull preparar per donar cap salt important (passar de 10k a Marató o de Zero a Cent) el mateix JD et diu com t’ho has de fer per adaptar-lo a les semanes que creguis convenient. En el meu cas, aconsellat sempre pel Gonzalo, he reduit el pla a 12 semanes, 3 per fase.

A quin ritme fer els exercicis de forma correcte? Doncs molt fàcil, Jack Daniels ha creat unes taules VDOT, on a travès del resultat de les últimes curses que has fet, obtens un nivell i atravès d’aquest nivell de VDOT obtens els ritmes correctes d’entrenament per millorar. L’objectiu del mètode no deixa de ser un altre que anar pujant nivells de VDOT, que traduit seria: millorar temps.

¿Que és el VDOT? El VDOT és la quantitat d’oxigen per minut que procesem (ojo al dato!! la que procesem, no la que màxima que podem procesar) a ple rendiment en una distància determinada.

¿Perquè utilitza el VDOT? JD creu que el nivell de VO2 (capacitat de portar oxígen als músculs) no és una bon indicador per saber el nivell del atleta, ja que hi ha altres factors externs com l’economía de carrera, biomecànica i motivació/força mental que juguen un paper important, per tant, crea aquest indicador que sembla que dóna ritmes més reals.

Amb tot això ja podem començar per la Fase I:

Fase I: rodar, rodar i rodar, o no?

Aquesta és la tercera semana, per tant, estic acabant aquesta primera Fase. Aquestes tres primeres semanes consisteixen en preparar el cos per les altres fases (que cada cop són més dures). En el meu cas em toca còrrer tres semanes a ritme còmode, tant simple com això. Segons les taules de VDOT em tocaria fer-ho a 5:36, però ja he vist que era imposible (massa lent), i he utilitzat el mètodo casero de dur un ritme on puguis parlar amb facilitat.

He aprofitat aquesta fase per fer una mica de gym (sobretot tronc inferior) i rodar per rutes més dures. Rodar per rodar per asfalt com fa molta gent, no li trobo la gràcia. La qüestió era donar-li una mica de dificultat a l’asuntu.

En general m’he trobat bastant bé, una mica més lent del que vaig acabar la temporada. Suposo que es normal després del parón i del tute de gym que portaven les meves cames. La semana vinent toquen sèries curtes (Fase II), veurem si estic més lent o no.

PD: No està mal el totxo-post que m’ha sortit per començar l’agost, si es que… quan m’apalanco a la terrassa de casa amb un got d’orxata, passen aquestes coses 🙂

Anuncis

One thought on “Probant el Jack Daniels (introducció + fase I)

  1. Habia sentit a parlar del VDOT pero ni idea , aixi que ara ja se quin es el meu i per variar he vist que ho estaba fent tot malament !! series molt lentes i tirades llargues molt rapides , en fin …
    Molt interessant la informacio , gracies

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s